سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
[ و در خبر دیگر است که به اشعث پسر قیس در تعزیت وى فرمود : ] چون بزرگواران شکیبایى ، و گرنه چون چارپایان فراموش نمایى . [نهج البلاغه]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

صفحه اول

صفحه دوم


 نوشته شده توسط نشریه چشمه در جمعه 87/10/6 و ساعت 11:40 عصر | نظرات دیگران()

شاید شما هم متنی را که دیروز در برخی دانشکده های دانشگاه پخش شد و به نوعی از مفاخر کشورمان طرفداری کرد را دیده باشید. این نوشته افرادی مانند احمد شاملو, فروغ فرخزاد و صادق هدایت را مفاخر ملی دانسته و توهین به این افراد را به شدت محکوم کرده بود. علت انتشار آن هم بدلیل برگزاری دو جلسه سخنرانی پیام فضلی نژاد در دانشکده های الهیات و علوم پایه بوده است که در این دو جلسه فضلی نژاد با استناد به جراید زمان شاه و برخی مصاحبه ها به بازشناسی شخصیتهای مزبور پرداخت که با توجه به اینکه وی سخنان خود را با استناد به موارد مکتوب مطرح می نمود جای هیچ سخنی باقی نمانده بود تا اینکه عده ای با انتشار نامه سرگشاده که خود را تشکلهای دانشجویی دانشگاه فردوسی معرفی کرده بودند فریاد وامفاخرا سردادند. این بیانیه که فقط به امضای طیف مدرن انجمن اسلامی دانشگاه و انجمنهای علمی ادبیات فارسی, فرانسه و تاریخ درآمده بود از دانشجویان و اساتید متعهد خواست تا در این مورد ساکت ننشینند.

با توجه به اینکه در جلسات آقای فضلی نژاد در مورد فرخزاد و شاملو مطالب مفصلی بیان شد در این مقال با پرداختن به شخصیت صادق هدایت سوالاتی را خطاب به این عزیزان که دلسوز مفاخر ملی ایران هستند مطرح می نمائیم.

اگر بخواهیم بطور گذرا به زندگی صداق هدایت بپردازیم باید بگوئیم وی در بهمن ماه1281 در یک خانواده اشرافی و مرتبط با دربار قاجار به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم در ایران برای ادامه تحصیل به بلژیک و سپس فرانسه اعزام می شود. صادق هدایت در سال 1307 برای اولین بار دست به خودکشی نافرجام میزند. در سال 1309 به تهران مراجعت کرد (بدون اینگه بتواند تحصیلات خود را به پایان برساند). وی بارها در ایران تغییر شغل داد و  علاوه بر بانک ملی در اداره کل تجارت , وزارت خارجه و اداره موسیقی نیز مشغول به کار بوده است . در کنار کار نشریاتی, بعنوان مترجم در دانشکده هنرهای زیبا نیز فعالیت کرد. در سال 1329 عازم پاریس شد و در 19 فروردین 1330 در همین شهر بوسیله گاز دست به خودکشی زد.

اما با نگاهی به آثار وی می توان براحتی به این نتیجه رسید که وی اصلا شخصیت قابل دفاعی نبوده و بلکه از منظر فرهنگی و دینی ما, ننگی بیش محسوب نمیشود. هدایت‌ نیز مطابق‌ الگوی‌ غالب‌ عصر خود غایتی‌ دین‌ستیزانه‌ دارد، از اینرو سعی‌ او بر آن‌ است‌ که‌ با هر خرافه‌ای‌ بنام‌ دین‌ مبارزه‌ نماید و آن‌ خرافه‌ها را بهمراه‌ عناصر سازنده‌ دین‌ یک‌جا کنار گذارد. او بدنبال‌ تحقیر و زدایش‌ خرافات‌ موجود، ابعاد ارزشمند دین‌ را نیز به‌ باد حمله‌ می‌گیرد و با ارائه‌ تصویری‌ زشت‌ از برخی‌ اعمال‌ نامناسب‌ مروجین‌ و مبلغین‌ دین‌ سناریوی‌ دین‌زدایی‌ را به‌ اکمال‌ می‌رساند. اولین‌ تألیف‌ ضد دینی‌ او تحتعنوان‌ «البعث‌ الاسلامیه‌ فی‌ البلاد الافرنجیه» به‌صورت‌ سه‌ گزارش‌ و در قالب‌ طنز در 1309 ه.ش‌ به‌ رشته‌ تحریر درآمد که‌ در آن‌ اسلام‌ را به‌ مسخره‌ می‌گیرد.

هدایت‌ در داستان‌ «علویه‌ خانم» در 1312 ه.ش‌ با به‌ تمسخر گرفتن‌ زو‌ار حضرت‌ ثامن‌ الائمه(ع)، تمام‌ بدبختی‌ و نابسامانی‌ جامعه‌ را از این‌ گروه‌ می‌داند. براستی چگونه می توان به چنین کسی افتخار کرد؟ کسی که با ترسیم چهره بسیار زشت از یک علویه بسیاری از عقاید دینی را به استهزا می گیرد.

در قصه‌ ولنگاری‌ به‌ سال‌ 1323 ه.ش‌ موضوع‌ پراهمیت‌ ظهور حضرت‌ مهدی(عج) را که‌ از ریشه‌دارترین‌ و متقن‌ترین‌ مباحث‌ شیعه ‌ است‌ به‌ بازی‌ می‌گیرد. سپس‌ در 1324 ه.ش‌ کتاب‌ «حاجی‌ آقا» را به‌ قصد تمسخر آداب‌ و سنن‌ مسلمانان‌ می‌نویسد. این‌ رمان‌ برگردانی‌ از شرایط‌ سیاسی، اجتماعی‌ سال‌های‌ ابتدایی‌ دهه‌ بیست‌ شمسی‌ است.

آیا این دوستان آثار صادق هدایت را خوانده اند و علم طرفداری از او را در دانشگاه بر دست گرفته اند؟ یا اینکه بدون مطالعه آثار وی (که بعید است اینچنین باشد) دست به چنین اقدامی زده اند؟ و انتظار دارند دانشجویان و اساتید «متعهد» از آنها حمایت کنند!!

چگونه می توان از فردی چون صادق هدایت بعنوان مفاخر ملی یاد کرد در حالیکه وی در اثر ضداسلامی خود با نام «افسانه افرینش» که یک نمایشنامه(خیمه شب بازی) درسه پرده است مطالبی مملو از توهین به خداوند و فرشتگان و اساس خلقت می نویسد و به جرأت می توان ادعا کرد که این اثر از کتاب«ایات شیطانی»سلمان رشدی چیزی کم ندارد؟

طیف مدرن انجمن «اسلامی» دانشگاه فردوسی چگونه شخصی را از مفاخر میداند که یک اسلام ستیز محض بشمار می رود ؟ همانطور که دوستش صادق چوبک می گوید: «من هدایت را از سال 1315 شمسی شناختم که تازه ازهندوستان برگشته بود، او دشمن شماره یک دین اسلام بود و اعتقاد داشت که تمام بدبختی ها از رهگذر حمله اعراب و دین اسلام بر ما وارد شده است. او در حقیقت یک ملحد تمام عیار بود و علاقه شخصی من به او بیشتر ناشی از همین عداوتی بود که او با دین اسلام داشت…» (چوبک، ، سفر مازندران، دفتر هنر ، چاپ امریکا، ش 6، ص 680).

کسی که چند اثر از آثار صدق هدایت را خوانده باشد اعتراف خواهد کرد که وی یک شخصیت ضددین و از سویی پوچ گرا بوده است. آثار او که انعکاس روح و روان نامتعادل وی بوده است مملو از تفکرات نهیلیستی و یاس آور می باشد. آیا هدایت را می توان جزو مفاخر دانست در حالیکه وی بر اثر این عقاید پوچ گرایانه دست به خود کشی می زند؟ آیا دانشجو باید از چنین کسی حمایت کند؟

شاید عالمانه ترین تحلیل ازخودکشی هدایت، متعلق به دکتر علی شریعتی است که : «اصولآ هر طبقه ای دردهای خاص خود را دارد. مثلآ طبقه بورژوازی ایران که از اشراف قدیمی ایران هستند را نگاه کنیم. صادق هدایت یکی از انهاست، که از اشراف قدیمی و ملاکین و خوانین بودند که بعدتبدیل به «بورژوا» شدند. اشرافیت که تبدیل به بورژوازی میشود یک عکس العمل روانی خاص پیدا می کند. ازنظر یک جامعه شناس و روانشناس اجتماعی تمام تلخ اندیشیها وحساسیتها در روح صادق هدایت زاییده روانشناسی طبقاتی وی می باشد. این رنجها و غمها، رنج بی دردی و مرفهی است. دکتر شریعتی سپس به دلایل یأس ودلهره های فلسفی هدایت اشاره می کند و می افزاید:«…دلهره های فلسفی هدایت هم ناشی از رفاه است. رفاه یک پوچی است… زندگی اش هدف و معنی ندارد. کسی که رفاه دارد، برخوردار از واقعیتی است که خود در انجام آن واقعیت هیچ سهمی ندارد. دیگری کار می کند و او می خورد، که این یک رابطه منطقی نیست. بنابراین رفاهی که دارد, پوچ است…» ( اشخاص در آثار دکتر شریعتی، چاپ  اول، انتشارات فردوسی).

 جلال آل احمد نیز در کتاب خدمت وخیانت روشنفکران (ص393) صادق هدایت را شخصی میداند که از فرهنگ اسلامی بریده است وحتی با آن کین می توزد.

شاید منتشر کنندگان نامه سرگشاده, بگویند که فقط آثار ادبی وی و شخصیت او را از دید فنی درنظر گرفته اند. در حالیکه باطل بودن چنین تفکری بدیهی است و اعتقاد به این نوع دیدگاه که به هنر فقط از دید هنر نگاه می کند باعث میشود که کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام نیز توجیه هنری بیابد. اگر دوستان به متون نگاشته شده فقط از دید ادبی نگاه کنند سلمان رشدی نیز می شود جزو مفاخر!!! در حالیکه هنر اگر در خدمت تعالی انسان نباشد عین بی هنری است همانطور که امام راحل (ره) درباره هنر می فرمایند :« تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص), اسلام ائمه هدی(ع), اسلام فقرإ دردمند, اسلام پابرهنگان, اسلام تازیانه خـوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد». البته از نظر فنی نیز صحبتهای بسیاری در مورد هدایت مطرح است, بگذارید اشاره نکنیم به اینکه کتاب بوف کور صادق هدایت که بسیاری آنرا بهترین کتاب وی می دانند ترجمه ای بیش از دفتر خاطرات ریکلر آلمانی نیست (رجوع شود به: بوف کور را صادق هدایت نوشته یا ریلکر / روزنامه اطلاعات مورخ 3/10/73).

سخن را با نوشته صداق هدایت در مورد نماز و اذان در کتاب بوف کورش به پایان برده و به صراحت اعلام می کنیم که ما هرگز به چنین کسانی افتخار نخواهیم کرد : « هیچوقت‌ نه‌ مسجد و نه‌ صدای‌ اذان‌ و نه‌ وضو «اخ‌ و تف» انداختن‌ و دولا و راست‌ شدن‌ در مقابل‌ یک‌ قادر متعال‌ و صاحب‌ اختیار مطلق‌ که‌ باید تنها به‌ زبان‌ عربی‌ با او اختلاط‌ کرد، در من‌ تأثیر نداشته‌ است.»(بوف کور / صادق هدایت)
 نوشته شده توسط نشریه چشمه در جمعه 87/10/6 و ساعت 11:33 عصر | نظرات دیگران()

این نوشته، صرفاً حاوی نگاه فرهنگی به مقوله ای فرهنگی بوده و به هیچ روی، در پی تحلیل مسائل امنیتی نیست.

داریم «مدرن» می شویم. به زودی ما را هم در جرگه ی ممالک متمدن راه خواهند داد. تلاش ها دارند به ثمر می نشینند. ما از سالها پیش می توانستیم «مدرن» شویم ولی «دست های پیدا و پنهان»، مانع از این اتفاق بزرگ می شد.

آری، ما داریم مدرن می شویم و نشانه هایش هر روز بیش از دیروز، آشکار می شوند. نه. اشتباه نکنید. دیگر صحبت از ساختمان و خودرو و خیابانِ مدرن نیست. کار از اینها گذشته. نمره ی قبولی را هم در این موارد گرفته ایم. یعنی، یک مرحله «پیش» رفته ایم. امروز، صحبت از «خدای مدرن» است. خدایی که «هست» و «نیست». خدایی که «می بیند» و «نمی بیند». برای رسیدن به این «خدا»، از چند سال پیش، تخم هایی را کاشته بودیم و امروز داریم میوه هایش را می چینیم.

شنیده بودیم که کلانشهرهای مدرن اروپایی و آمریکایی، توسط هزاران دستگاه دوربین مداربسته، کنترل می شوند و هیچ زاویه ای، از دید این دوربین ها مخفی نیست. تمام فروشگاهها، معابر، مجامع عمومی و خلاصه هر جا که ردپایی از بنی بشر باشد، تحت کنترل چشمانِ چندبعدی دوربین هاست. همه هم می دانند که چنین است. پس مواظب هستند تا دست از پا خطا نکنند. چرا که قطعاً چند لحظه بعد، گزارش تخلفشان، به نزدیکترین گشت پلیس منعکس شده و ... با شنیدن این حکایت ها، آهی از نای درون کشیده و می گفتیم: «عجب پلیس مقتدری! عجب شهر مدرنی! چه می شد ما هم از این دوربین ها داشتیم!».

و حالا، ما هم از این دوربین ها داریم. هر روز هم داریم کاملشان می کنیم. با «تکنولوژی» روز هم پیش می رویم. مسئولین هم بوسیله ی رسانه ی ملی تبلیغ می کنند که تمام گذرگاهها مجهز به دوربین هستند. مردم هم دارند می پذیرند که باید «دوربین» را به رسمیت بشناسند. می پذیرند که «دوربین» دارد می بیندشان. کودکان هم از همان روز نخست، آموزش می بینند که به «دوربین» احترام بگذارند و پیش چشم او، مراقب رفتار خود باشند. «شهروندانِ باکلاس» هم لذت میبرند از اینکه شهری با صدها دکل دوربین دار دارند. مسئولین هم افتخار می کنند که «مرکز کنترل» دارند...

***

تا دیروز، در نقطه ای ایستاده بودیم و می گفتیم «خدا، هر کاری را که می کنید می بیند»، «چشمان خدا، بیناترین چشم هاست». به مردم می آموختیم که حتی در خلوت هم به فکر گناه نباشند چرا که هیچ زاویه ای از دید خدا پنهان نیست. بر در و دیوار شهرِ انقلابی، کلیشه کرده بودیم که «عالَم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید». خلاصه، همه را هشدار می دادیم که «خدا دارد می بیند». و امروز به نقطه ای رسیده ایم که می گوییم «دوربین ها ثبت می کنند. مواظب حرکات خود باشید». تا دیروز، از «ترس خدا» تخلف نمی کردیم و امروز از «واهمه ی جریمه». هر چند، این حربه نیز نتوانسته ما را «قانونمدار» سازد.

آقایان نمی خواهند از خواب بیدار شوند. هنوز هم تا شهرهای مدرن مجهز به سیستم های الکترونیکی کنترل مردم را می بینند، لب و لوچه شان آب می افتد. درست همانند سیاحان عهد قجر.

نمی خواهند در قبال تمام سالهایی که قرار بود برای «خداباور» بار آوردن مردم مجاهدت کنند، پاسخگو باشند. می بینند که نتوانسته اند «خدا» را در جامعه حفظ کنند و از این روی، دست به دامان «چشم الکترونیکی» شده اند. هر روز از سهم خدا در زندگی می کاهند و به همان نسبت بر سهم اسباب دیجیتال می افزایند.

پیشاپیش، برچسب های الصاقی خود را اعلام می کنیم تا زیاده به زحمت نیفتید: « ما نمی دانیم که شهر گسترش یافته است». «ما نمی دانیم که جمعیت، زیاد شده است». «ما نمی دانیم که همه ی آدمها «خوب» نیستند». « ما، پیشرفت سرمان نمی شود». « ما هنوز نمی دانیم که در قرن 21 زندگی می کنیم».

اصلاً ما هیچ نمی دانیم. خدا را به ما برگردانید!!

http://asretadbir.blogfa.com


 نوشته شده توسط نشریه چشمه در جمعه 87/10/6 و ساعت 11:29 عصر | نظرات دیگران()

 توصیه های مهم آیت ا... مکارم به مداحان

حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی با بیان این که امروز دشمنان اسلام عزاداری عاشورای حسینی و مراجع تقلید را دو مقوله مزاحم اهداف خود می‌دانند،‌ گفت: برخورد جناحی و سیاسی با مراسم های سوگواری، ظلم به مجالس عزاداری امام حسین(ع) است.

حضرت آیت ا... ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، دیروز در دیدار مسؤولان کانون مداحان کشور، از مداحان به عنوان زنده کنندگان آثار شهیدان کربلا یاد کرد و گفت: امروز مکتب اهل بیت‌(ع) به سرعت در حال پیشروی است و در آینده، جهان را فرا خواهد گرفت.

وی با انتقاد شدید از تندروی‌های وهابی‌ها اظهار داشت: عده‌ای انگشت‌نما از وهابی‌های افراطی به دروغ‌پردازی علیه مکتب شیعه می‌پردازند که همه این کینه‌ها به دلیل فراگیرشدن مکتب اهل بیت(ع) در جهان است.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ از غلو و نقصان در بیان فضائل اهل بیت(ع) دوری و خط اعتدال را به عنوان بهترین گزینه برای خود انتخاب کنید و در این راه از اشعار شاعران و دانشمندان بزرگ بیشتر بهره گیرید.

 دولت از نظر تهرانی ها

نتایج نظر سنجی سایت عصر ایران نشان می دهد اکثر تهرانی ها ، عملکرد دولت نهم در حوزه سیاست خارجی و انرژی هسته ای را موفق تر از کارنامه این دولت در سایر عرصه ها می دانند. این نظر سنجی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها آغاز و پس از اتمام نمایشگاه تا پنجشنبه هفته گذشته ، در چند نقطه تهران ادامه یافت. در نظرسنجی عصرایران چهار حوزه عمده فعالیت دولت شامل «اقتصاد و معیشت» ، « بهداشت ، درمان وتأمین اجتماعی » ،« سیاست خارجی و انرژی هسته ای »و « سیاست های داخلی (گسترش آزادی های اجتماعی ، احزاب ، رسانه ها ، شایسته سالاری ،امنیت و...» مورد این پرسش قرار گرفته بود که «عملکرد دولت نهم را در کدام از این زمینه نسبت به سایر موارد موفق تر می دانید ؟»

در این نظر سنجی مجموعاً 1244 نفر در قالب تکمیل فرم نظر سنجی در نمایشگاه ، پاسخگویی به خبرنگاران عصر ایران در سطح شهر و ارسال پیامک به شماره اعلامی در نمایشگاه شرکت کردند که از این تعداد 775 نفر گزینه « سیاست خارجی و انرژی هسته ای »را انتخاب کردند ، 199 نفر معتقد بودند که دولت در زمینه «بهداشت ودرمان وتأمین اجتماعی » عملکرد موفق تری داشتند ، 183 نفر به سیاست داخلی رأی مثبت دادند و تنها 87 نفر عملکرد دولت نهم در زمینه اقتصادی ومعیشتی را نسبت به سایر حوزه ها موفق تر ارزیابی کردند.

 لس آنجلس تایمز اعلام ورشکستگی کرد

لس آنجلس تایمز،روزنامه معروف آمریکایی با افزایش قیمت کاغذ، کاهش فروش و گسترش اینترنت، اعلام ورشکستگی کرد.  به گزارش شبکه خبر، دونالد گراهام، رئیس مؤسسه واشینگتن پست، در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: با وجود شرایط کنونی، روش های اقتصادی روزنامه نگاری و روزنامه داری، دیگر جائی نخواهد داشت.  گراهام با اعلام اینکه واشینگتن پست و نیوزویک در پایان امسال سرنوشتی مشابه لس آنجلس تایمز خواهند داشت افزود: موسسه بزرگ تریبیون که مالک اصلی دو روزنامه شیکاگو تریبیون و لس آنجلس تایمز است از آمادگی خود برای اعلام ورشکستگی خبر داد.  خبرگزاری المنار هم با تاکید بر اینکه مطبوعات آمریکا، پارسال حدود 15400 نفر را اخراج کردند افزود: روزنامه نیویورک تایمز، چندی پیش اعلام کرد، 225 میلیون دلار برای ادامه فعالیت ،از بانک ها وام گرفته است.

 کانون مدافعان حقوق بشر پلمپ شد

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به دنبال اعلام نظر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور به دادستان عمومی و انقلاب تهران عصر دیروز پلمپ شد.

به گزارش مهر، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به دنبال اعلام کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور به دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر "عدم اخذ هرگونه پروانه فعالیت ، گسترش فعالیتهای غیر قانونی چون صدور بیانیه به مناسبتهای گوناگون، نامه نگاری به نهادها و سازمانهای داخلی و خارجی ، برگزاری نشستهای خبری ، همایش و سمینار و ... " که زمینه ساز ایجاد فضای تبلیغی و رسانه ای علیه نظام در سالهای اخیر شده ، به دستور مقام قضایی عصر امروز پلمپ شد.

 این دفتر علیرغم تذکرهای مکرر کتبی دبیرخانه کمیسیون ماده 10 همچنان بر حجم فعالیتهای غیر قانونی خود افزوده است .

 یک مسجد در فرانسه آتش زده شد

کوتاهی مسئولان فرانسوی در پیگیری موارد قبلی اهانت به مقدسات مسلمانان و یافتن عوامل آن ، جلوه ای دیگر از رویدادهای ضد اسلامی را در این کشور اروپای غربی به نمایش گذاشت.به گزارش رسیده از شهر لیون در مرکز فرانسه روز شنبه مسجد منطقه سن پریست در حومه این شهر از سوی عوامل ناشناس به آتش کشیده شد و تعدادی از قران های این مسجد نیز در اتش سوخت.

این نخستین مورد اهانت افراد و جریانهای مشکوک در فرانسه به اماکن و نمادهای مسلمانان این کشور نیست. در روز عید قربان نیز مسلمانان در یکی دیگر از شهرهای فرانسه شاهد تخریب و بی حرمتی افرادی که گفته می شود همچنان ناشناس هستند به حدود پانصد قبر مربوط به هم کیشان خود در آرامگاه مسلمانانی بودند که زمانی برای دفاع از فرانسه جنگیده اند و امروز در این کشور به سادگی به فراموشی سپرده شده اند.

نخست وزیر فرانسه نیز تاکنون با بی اعتنایی از کنار این موضوع گذشته و همچنان سکوت اختیار کرده است


 نوشته شده توسط نشریه چشمه در جمعه 87/10/6 و ساعت 11:24 عصر | نظرات دیگران()

آیت‌ا... نوری‌همدانی در دیدار مسئولان کانون شاعران و مداحان سراسر کشور گفت: مردم علاوه بر مرثیه به منطق و استدلال هم نیاز دارند زیرا مردم امروز با 50 سال پیش بسیار فرق کرده‌اند.

 

امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان، از سخنان اخیر مقام معظم رهبری در روز عید سعید غدیر خم قدردانی کرد.مولوی عبدالحمید در خطبه نمازجمعه این شهر، با دعای خیر برای رهبر معظم انقلاب، گفت: برای ما آنچه مهم است، سخنان زیبا و هشدارگونه مقام معظم رهبری به افراطیون سنی و شیعه، برای رفع تفرقه میان مسلمانان است.

 

یک تیم ارسال کننده پیامک تخریبی علیه دولت نهم  شناسایی شد.  این تیم که از سوی یک گروه سیاسی مخالف دولت حمایت می شود، از ابتدای تشکیل دولت نهم به فرستادن پیامکهای تمسخرآمیز علیه رئیس جمهور اقدام کرده است.

 

گزارش 20 روز گذشته بانک مرکزی نشان می‌دهد موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی در سال 1386 به 23 میلیارد و 175 میلیون دلار رسیده در مقایسه با مانده سال قبل 5/142 درصد رشد داشته است.

 

شماری از تظاهرکنندگان کانادایی شنبه با پرتاب کفش به عکس رئیس‌جمهور آمریکا مقابل کنسولگری این کشور در مونترآل، خواستار آزادی خبرنگار شجاع عراقی شدند.

 

دادگاه عالی اروپا در لوکزامبورگ با باقی ماندن نام گروه سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

 

گفته می شود خاتمی که هفته گذشته و در شب عید غدیر دیداری با اعضای تحریریه نشریه «چلچراغ» داشته، در این جلسه اعلام کرد که 10 تا 12 روز دیگر تصمیم خود را درباره حضور در انتخابات اعلام خواهد کرد

 

رئیس سازمان ملی جوانان، اعلام کرده است که دانشگاه‌ها می‌توانند مرکزی برای فعالیت مراکز همسریابی باشند.

 

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات رسما آمادگی خود را برای کاندیداتوری در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

 

معاون وزیر بازرگانی افزایش حقوق و دستمزد، افزایش قیمت کالاهای وارداتی، رشد نقدینگی، مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و اثرات روانی را دلایل عمده تورم در کشور ارزیابی کرد.

 

ویل اسمیت بازیگر هالیوود گفت: امیدوارم که روزی بتوانم با انگیزه رفع‌ سوء‌تفاهم‌ها؛ به کشورهایی چون ایران و کره شمالی سفر کنم.

 

رییس صندوق بین المللی پول روز یکشنبه هشدار داد که با ادامه بحران اقتصادی سال 2009 میلادی سال واقعا بدی خواهد بود.

 

احمد شیرزاد فعال سیاسی عضو حزب مشارکت گفت:  اگر اصلاح طلبان تعداد متعددی کاندیدا برای انتخابات معرفی کنند شکست محتوم خود را رقم زده اند.

 

هاشمی رفسنجانی اعلام کاندیداتوری برادرش را در انتخابات آتی ریاست جمهوری را بعید دانست و خبر داد که خود نیز قطعا کاندیدای انتخابات نخواهد شد.

 

خودداری آرمین از حضور در مناظره با زیدآبادی واکنش های فراوانی در میان جریان‌های مختلف دوم‌خردادی داشت که از جمله آنها می توان به انتقاد شدید مسئول سایت اصلاحات از سران حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب به دلیل عدم رعایت اخلاق سیاسی اشاره کرد.

 

برخی شنیده‌ها ازاحتمال انتخاب مصباحی مقدم،نماینده مردم تهران و سخنگوی سابق جامعه روحانیت مبارز، به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام (بجای حبیبی) حکایت دارد.

 

آرژانتین به همراه 66 کشور عضو سازمان ملل متحد، در اقدامی عجیب روز پنج شنبه از سازمان ملل خواستند از کشورهای عضو این سازمان بخواهد با مسئله همجنس‌بازی مانند یک اقدام جنایتکارانه برخورد نکنند.

 

پور محمدی رئیس سازمان یازرسی اعلام کرد : دولت خاتمی میلیاردها دلار برداشت بدون مجوز از حساب ذخیره ارزی داشت.


 نوشته شده توسط نشریه چشمه در جمعه 87/10/6 و ساعت 11:22 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

نشریه چشمه
نشریه چشمه
نشریه چشمه / هفته نامه سیاسی فرهنگی خبری / منتشره در دانشگاه فردوسی مشهد صاحب امتیاز و مدیر مسئول : حمیدرضا خداوردی ندرآبادی سردبیر : مهدی عبدی

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 14
مجموع بازدیدها: 204089
فهرست موضوعی یادداشت ها
اخبار هفتگی[23] . اخبار کوتاه[13] . احمدی نژاد[11] . انتخابات 88[11] . پی دی اف نشریه چشمه[10] . PDF[9] . انقلاب اسلامی[8] . امام خمینی (ره)[7] . اصلاح طلبان[7] . سخنان امام خمینی (ره)[6] . شعر[5] . بیانات مقام معظم رهبری[5] . خاتمی[5] . اسرائیل[4] . پی دی اف[4] . کروبی[4] . میرحسین موسوی[4] . هاشمی رفسنجانی[3] . قزوه[3] . قوه قضائیه[3] . میر حسین موسوی[3] . انتخابات[3] . آرمانهای انقلاب اسلامی[3] . آمریکا[3] . حسین موسویان[3] . جاسوس هسته ای[3] . اهل بیت (ع)[2] . دانشگاه آزاد[2] . دولت نهم[2] . اخبار کوتاه[2] . آرمان های انقلاب[2] . 16 آذر[2] . امام علی (ع)[2] . اسلام[2] . اقتصاد[2] . مناظره[2] . لاریجانی[2] . مفسد اقتصادی[2] . رژیم پهلوی[2] . سیاست خارجه[2] . شهید آوینی[2] . فرهنگ[2] . غرب[2] . لیبرالیسم[2] . ماهواره امید . مجلس ششم . مجلس شورای اسلامی . محرم . محمدرضا شاه . محمود احمدی نژاد . مذهبی ها . مسئله هسته ای . مسیح مهاجری . مطهری . مفاخر ملی . غرور ملی . غزه . فتح خون . فرح . فلسطین . فوکویاما . شماره 31 . شهید . شیعه . صادق هدایت . صهیونیسم . طرح وحدت ملی . طنز . عدالت . علم . عماد مغنیه . سیاست خارجی . سید حسن خمینی . سید حسن عاملی . سید حسن نصرالله . سید مهدی شجاعی . شاه . سعادت بشر . سلمان رشدی . مقام معظم رهبری . لبنان . لیبرال دموکراسی . کلانشهر . همایش صدمین سال قانونگذاری . وزارت اطلاعات . یادگار امام . کاخ مرمر . کنفرانس ضد نژادپرستی . نسل سوم . نشریه چشمه . نهج البلاغه . نیروی انتظامی . امام حسین (ع) . اصلاحات . اصولگرایان . اشراف مذهبی . اخبار کوتاه هفتگی . انتخابات ریاست جمهوری . انتظار . انتقاد . انرژی هسته ای . 18 تیر . 22 بهمن . ‏ خلیج فارس . 13 آبان . آرمانهای انقلاب . آزادی . آسیب های اجتماعی . اس ام اس . استعفای میر حسین موسوی . آمریکا . آمریکا ستیزی . آیات شیطانی . رابطه با آمریکا . راه امام . راهپیمایی . دانشگاه فردوسی مشهد . دموکراسی . دهه چهارم . دهه فجر . دوربان 2 . دوربین مداربسته . حکومت . حمله آمریکا . حکومت . حکومت دینی . حکومت مردمی . خودسوزی . پوچ گرایی . بسیج دانشجویی . انگلیس . پیشرفت . تربیت . تروریسم . تمسخر . توهین به اسلام . جامعیت اسلام . جامعیت امام علی (ع) . جامعیت در علوم . جانباز . جمع اضداد بین احساسات . جمهوری اسلامی . جنبش دانشجویی . جنبش سبز . جنگ 33 روزه . حاج رضوان . حسن روحانی .
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه